středa 2. ledna 2019

Odkud jsou mé geny?

Podívám li se na svůj aktuální rodokmen a linie ukončené v 17. století je tam 124 osob.
Celý život jsem prožil v Nesvačilce a z okolních vesnic jsem pocitově patřil do Moutnic. Bylo to asi příbuzenstvem jenž se ke mně "hlásilo" jenž bylo odtud. O příbuzenstvu v Těšanech či Žatčanech jsem neměl ponětí. Později v dospělosti jsem se dověděl o pradědečkovi z Těšan a jeho divném skonu, jenž zapříčinil rozchod s s příbuznými z Těšan. Bral jsem to jako nepatrný vklad Těšan do mých genů, až tvorba rodokmenu mi odhalila, že téměř polovina předků má kořeny v Těšanech. Bylo to překvapení spojené s neznalosti historie.
Těšany vždy o polovinu větší obcí než Moutnice což pravděpodobně spočívalo v menším katastru a také v nedostatku vody. Ten nedostatek bránil hospodaření a tak docházelo k neustálé obměně obyvatel. O tom svědčí třeba fakt, že v Těšanech se do dnešních dnů drží 14 příjmení jenž jsou uváděny v prvních matrikách. Ve stejných matrikách jsou uváděny i Moutnická příjmení, ale tam zůstalo pouze jediné - Novotný. Velice blízko byl Boháček.
V Těšanech jsou to tyto:
Juříček, Viktorín, Ryšánek, Vrba, Ledba, Urban, Buček, Horák, Sedláček, Svoboda, Rychlík, Přibyl, Čermák a Vahala.
Neznám detailně skladbu obyvatel Těšan a tak je možné tento seznam obměnit.

Těšanských předků mám 59
Moutnických pouze 8
z Újezdu u Brna  také 8
ze Sivic je jich 12   (zde je také nejstarší dohledaný příbuzný Říha Ledba)
z Boleradic jsou 4
také z Blažovic 4
z Hostěrádek Rešova 5
ze Šitbořic jsou 3

po dvou jsou z:
z Měnína
z Dolní Rovně
ze Hvozdce
z Klobouků u Brna
z Ptáčova
ze Sokolnic
a z Kobylnic

po jednom pochází z :
Přísnotic, Letošova, Nikolčic, Sobotovic, Žatčan, Borkovan a Tuřan.

Mezi Moutnické se dají považovat předci ze Sivic, Blažovic a Šitbořic kteří se do mého rodokmenu dostali právě přes pobyt v Moutnicích. To má vazbu na majitele -klášter sv. Anny v Brně.

Nejdále to mám u Husáků jenž k nám přišli až z Horní Rovně u Pardubic. Obec Ptáčov leží vedle Třebíče a Hvozdec u Veverské Bítyšky.
Letošov, odkud přišel Chmelař, leží za Bučovicema u Nesovic.

Docela slušný mix na dobu kdy se mnoho necestovalo.


Žádné komentáře:

Okomentovat