úterý 26. července 2016

Fotograf z Nesvačilky

Jsem z generace jíž bylo upíráno znát historiji bez různých omezení a tak mne překvapují fakta třeba o legionářích v Rusku.
Důležitým členem byl i náš rodák o němž jsem se již zde zmiňoval.
Narodil se vedle školy na č.52. Rodiče dali přednost vzdělání dětí a odstěhovali se do Tuřan, kde Jarosla Kloc žil a i zemřel. Byl bankovním úředníkem, ale i malířem. Asi měl zájem i fotografie, protože se stal armádním fotografem. Na seznamu členů ruských legijí je u jeho zařazení zapsáno - fotograf.

Tak že až se budete dívat na snímky oněch legionářů tak z největší pravděpodobností bude autorem nesvačilák.
Zde je několik snímků na ukázku.



Jeden by mohl mít na mysli, že tato obec se může proslavit zemědělstvím a on se tu objeví tak , pro tu dobu exotický, fotograf.
Dobře si pamatuji jak nepopulární byl Staňa Husák zvaný Domin mezi místními, pro svůj zájem o umění. Proto nikoho nezajímalo, že tak cenné doklady vytvořil muž z čísla 52

VL

1 komentář:

  1. Cit.: "Jsem z generace, jíž bylo upíráno znát historii bez různých omezení, a tak mne překvapují fakta třeba o legionářích v Rusku."

    Tohle dobře znám. Babička mi v předškolním věku a počátkem školní docházky čítávala z legionářské literatury. Já to tehdy vnímal asi trochu na způsob Bruncvíkových dobrodružství, poněvadž dítě tolik nerozlišuje mezi skutečností a bájí. A když jsme pak měli na 2. st. ZŠ dějepis, kde nám vyprávěli "o hrdinném boji bolševiků proti bělogvardějcům a zahraniční intervenci", měl jsem z toho zmatek, jelikož jsem si čsl. legionáře nedokázal nikam zařadit a nabyl jsem pocitu, že jsem kdysi četl o jakési neexistující válce.

    Naštěstí dnes už se lze opět dočíst mnohé nejen ze vzpomínek přímých účastníků, ale i z pera historiků a ne od ideologů. Stačí Googlu zadat např. heslo "kniha o českých legionářích" a člověk hned dostane spoustu podnětů, mezi nimiž lze dobře vybírat. - Přesto mě moc mrzí, že jsem se nesměl dozvědět ve škole to, co jsem se mohl a měl.

    OdpovědětVymazat