čtvrtek 3. května 2018

Francouzská příjmení?

Pro svoji brigádu jsem začal studovat bitvu u Slavkova a tak mne napadlo zjišťovat zda zde zůstali vojáci i po bitvě.
Proti předpokladům jsem však našel (zatím) pouze jediný zápis v matrice zemřelých ve Slavkově. Tam byl 20.ledna 1805 pohřben Johan Doloziere 23 roků starý z města Diepe:


Jinak prozatím žádný jiný oficiální zápis v matrikách okolních obcí.

Tvrzení "znalců"že zde vojáci po bitvě zůstali, o čemž prý svědčí francouzsky znějící příjmení jsou postavena pouze na jejich úsudcích a ne na faktech.
Musím se pousmát a dávám vám dva doklady z matriky obce Tvarožná:
V roce 1695 byl kmotrem u křtu Balthazar Galle z Tvarožné.


Thomasovi Audymu se v květnu 1701 narodil syn Joes.


Toto značí že mohou být i francouzského původu, ale zcela jistě ne po vojácích z bitvy u Slavkova

1 komentář:

  1. Dobrý den pane Lízale,


    Potěšilo mě, že po delší přestávce pokračujete v psaní blogu. Příjmení Galle se vyskytovalo i u nás v obci ještě před pár lety, trochu jsem po Gallových pátrala, protože Josef Gale byl v ruských legiích. V podrobnostech o jeho osudech mi moc pomohl Váš odkaz na "Sibiřskou armádu". Taky mě zajímalo odkud se sem to příjmení dostalo, protože opravdu nezní úplně česky. Naši Gallovi ale mají české předky na třebíčsku.

    Když jsem hledala svoji přímou linii Mercineri (Merzeneri) vycházela jsem z rodinné legendy, že to byl francouzský voják, který byl raněn v bitvě u Slavkova a potom tady zůstal a oženil se. To všechno jsem rychle vyloučila po krátkém hledání v matrikách, ale zůstala otázka odkud pochází. Tak jsem se dostala ke kolonistům v Čejči. To je moc zajímavá historie, obecní úřad v Čejči udělal pro její objasnění maximum. Koupila jsem si knížku Dějiny slovácké obce Čejč, kde je úplně všechno popsané. Teď jsem ji zase věnovala příteli své vnučky, jeho maminka je rozená Donné, přímý potomek jednoho z čejčských kolonistů. Ale Mercineri mezi čejčskými kolonisty nebyl.
    Po mnoha letech a usilovném pátrání, jsem zjistila, že Mathias Merzeneri přišel na Moravu přes Itálii z německého Kolína nad Rýnem. Byl to voják,
    korporal 3. regimetu artillerie v Olomouci, nejspíš posádkou v Brně nebo okolí, protože jeho manželka pocházela z Vojkovic. Je dost pravděpodobné, že se v řadách rakousko-uherské armády zúčastnil bitvy u Slavkova. V roce 1810 byl ve věku 50 let jako patentální invalida z armády propuštěn.



    Mějte se hezky
    zdraví Jarmila Brázdová

    OdpovědětVymazat