sobota 3. ledna 2015

Jak se dostal Sedláček do Nesvačilky.

Stačí malý impuls a nuda je pryč. Je jedno zda je vám "..náct" či "..sát". Nedávno se na mne obrátil vzdálený příbuzný o pomoc s rodokmenem. Zajímá jej, dnes již vymizelé příjmení Sedláček. Protože i já jsem potomek tohoto rodu, tak jsem se pustil do bádání.
Když se živíte celý život "rukama" tak je takové hledání i učením a tedy nejde právě o lehkou a rychlou činnost. Vlastní vzpomínky a vzpomínky pamětníků jsou "pasé", nepamatuji si, a pamětníky jsme již my a tím vlastně já. Je toho zoufale málo. Nositelé tohoto příjmení obývali v mém dětství domy číslo 9 - Jančíkovi, číslo 14 - Bartákovi, číslo 16 - dnes Lubomír Lízal a také číslo 77 - Pavel Husák. Až na Jančíky, jde u ostatních o přímé potomky Sedláčků.
Vnořil jsem se do matrik a využil i knihu pana Koníčka o Nesvačilce. Z vlastního rodokmenu vím, že manželka prvního Lízala pocházela z čísla 13 a byla Truhlářová, také moje prababička byla z téhož domu, ale již rozená Sedláčková. V Koníčkově knize naleznete údaj, že Matouš Truhlář roku 1744 koupil dům, ve kterém bydlel první obyvatel Nesvačilky Jan Tihlařík. V soupisu domů z roku 1776 má již dům číslo 13 a je tam napsán Matěj Truhlář. Možná to trochu působí zmateně, ale zcela jistě jde stále o stejnou osobu. Chyba je pouze v přepisu původního, zapsaného jména Mathias. Já se budu snažit používat jména tak jak jsou uvedena v dokumentech. To bude trochu "guláš", ale potom jsou ta jména dohledatelná. Přeložením ztrácí přehlednost a vedou k matení. Takže Mathias Truhlář je pátým majitelem gruntu na čísle 13. Na to odkud přišel jsem zatím nenarazil, ale jistě se to dovím, zatím jsem nepátral v pozemkových knihách. Jisté je to, že na přesunu obyvatelstva měl velký vliv navštěvovaný kostel. V dotyčné době to byl v Újezdě u Brna a tak stejná příjmení najdeme v oněch létech v Žatčanech i Újezdě. Matriky, ale narození pod příjmení Truhlář nikoho neuvádí.
 I sto let po bitvě na Bílé Hoře, to nebyla lehká doba. Mathias koupil dům s manželkou Voršilou když jim bylo 24 a 20 roků. Asi přišli bezdětní, protože jim umírali pouze děti narozené v Nesvačilce. Na zápisy zemřelých byli faráři, co by matrikáři "psi". Umíralo více lidí než se rodilo, protože si ušetřili práci a do narozených zapisovali až po určité době a asi pokřtěné, ale zemřelé takřka ihned.  První žena Voršila mu porodila 5 dětí a zemřela 13.8.roku 1761. My řekneme, že "již" 1.2. 1762 se oženil s místní Annou Šteflovou.. Šlo o nutnost mít v domě ženu, aby se starala o chod domácnosti. Láska žádná. Ta mu porodí jednoho syna a ten rok také umírá.
V červenci 1763 do domu vchází vdova Anna po Johannesi Kopřivovi z Bošovic, jako nová paní domu. Ta žije do roku 1771 a ve věku 24 roků umírá. Po ní přichází z neznáma nová paní, Eleonora. Svatba se musela konat mimo naši farnost, jelikož není v matrice Nesvačilky uvedena. Ta mu porodí i moji prapra..babičku Catherine Truhlářovu a další tři děti. To poslední se narodilo když Mathiasovi bylo 62 roků. "No koment", tak to píší matriky o malém Mathiasovi. Narodil se uvedeným rodičům 3.11. 1782. Prozatím jsem nezjistil přesné datum, ale v tom čase umírá Mathias Truhlář starší.  Neuplynul ani rok a najdeme zápis svatby na domě č.13. Vdova Eleonora Truhlářová si ve věku 25 roků bere Johannese Sedláčka ze Žatčan číslo 83, starého 23 roků. Dvě žijící dcery Truhlářovi jsou " namydleny" a paní Sedláčková je brzy provdává. Od roku 1783 byli Sedláčci v Nesvačilce, prozatím na čísle 13..
Už  nejsou, ale o tom zase jindy.

VL

PS. Mathias umírá 3.11.1782, vdova Eleonora se vdává 26.10.1783

Žádné komentáře:

Okomentovat